Vielä nykyäänkin törmää tilanteisiin, joissa suunnittelun kehittämisen isoimpana kysymyksinä on ohjelmistojen hinnat. Yrityksissä ollaan
usein siinä moodissa, että sijoittaminen uusiin ohjelmistoihin on ainoa tarvittava teko: kuvitellaan, että uudet ohjelmistot tai ohjelmistojen
päivitykset nostavat suunnittelun tehokkuutta. Suunnittelun tehokkuuden nostaminen on paljon enemmän kuin paremman
“työkalun” hankintaa. Se on prosessi jossa käydään läpi yrityksen eri vaiheet suunnittelusta tuotantoon sekä myynnistä markkinointiin.
Tuotekehitysprosessi tuottaa monenlaista dataa yrityksen käyttöön
Kun keskustelua käydään asiakkaan kanssa enemmän huomataan usein, että koko suunnitteluprosessissa on kehittämisen varaa:
tuotteen valmistumisaikaa tilauksesta toimitukseen pyritään lyhentämään ja jopa tuotantotapoja voidaan muuttaa. Usein
organisaation muutkin puolet; osto, myynti, markkinointi ja valmistus haluavat hyödyntää suunnittelun tuottamaa dataa omiin
tarkoituksiinsa. Datalla tarkoitetaan muutakin kuin pelkkiä valmistuspiirustuksia: materiaaleja, tuotteen rakenteita, visualisointeja,
animointeja jne. Samoin suunnittelu voi puolestaan hyödyntää esim. jälkimarkkinoinnin dataa tuotekehityksessä.
Vuosien aikana olemme olleet monien suomalaisten valmistavan teollisuuden yritysten apuna kehittämässä
suunnitteluprosesseja ja tottakai myös implementoimassa niitä työkaluja ja toimintatapoja, jotka ovat nostaneet
asiakkaan prosessit kokonaan uudelle tasolle.
Asiakas kertoo
Lue oheisesta linkistä perinteikkään Niemen Tehtaat Oy:n ajatuksia heidän omasta kehitysprojektista.